vilken karusell.



ja, vilken karusell det blev igår med tvätten och vattnet och fanochhansmoster.

tvättstugan hos mig fungerar såhär:
man bokar tvättstugan med sin tag. då kan man boka två maskiner och en tumlare, sedan delar man torkskåpet med den som har de andra två maskinerna och den andra tumlaren. igår lånade jag ronyas tag så jag kunde boka hela tvättstugan för mig själv. efter att ens tvättid är slut kommer man inte in i tvättstugan eftersom det sker elektroniskt exakt på klockslaget. eftersom jag då bokat mellan tjugotvå-nollnoll igår så finns ingen mer tid efter det, utan då gäller klockan sju på morgonen.

följande händelseförlopp utspelades alltså igår:
1. jag går ner i tvättstugan vid tjugotvå. stoppar in fyra maskiner. det kommer vatten innan jag lämnar tvättstugan cirka tio över.

2. kommer upp till mig. linnea skriver på msn och frågar om jag har vatten. det har jag inte. klockan är nu cirka tjugo över tio.

3.
tjugotvå:fyrtio går jag ner i tvättstugan. maskinerna blinkar då "fel 001 inget vatten" och har alltså slagit av sig själva (jag slapp i alla fall orsaka brand).

4.
går upp till mig igen och inser att jag kommer inte få ut min tvätt förrän maskinerna är klara. med andra ord måste vattnet först gå igång och sen måste programmet köras klart. eftersom jag inte visste exakt när maskinerna brutit visste jag inte heller hur lång tid det var kvar på programmet.

5.
när vattnet äntligen är tillbaka i min kran, cirka tjugotre:fyrtio, går jag ner i tvättstugan igen. kör igång maskinerna på nytt och vatten porlar in.

6.
tiden på programmet som är kvar är cirka tjugofem-trettio minuter per maskin. eftersom detta innebär att de är klara efter nollnoll fick jag sitta i tvättstugan och vänta tills de var klara (efter nollnoll kommer jag ju inte in). tur att man har spel på mobilen när man saknar täckning.

7.
tvätten blev klar och jag slängde in i tumlaren och hängde i torkskåpet, fast utan att slå på det.

8.
ska boka in mig på tvättiden sju-tio istället så jag kan ta hand om min tvätt och tvätta resterande morgonen därpå. det fanns en plats kvar på den tiden och med ronyas tag bokade jag tio-tretton istället.

9.
upp till mig igen. klockan är nu närmare ett och jag är trött. jag har inga lakan att bädda i sängen med eftersom alla ligger blöta i tumlaren. så småningom somnar jag gott på soffan.

10.
jag vaknar klockan tio:trettio idag. jag har alltså missat tidiga tvättiden och den andra tiden har redan dragit igång. någon annan tvättade samtidigt som mig och jag förbannar mig för att inte ha skrivit en lapp och förklarat läget och bett om ursäkt. men eftersom jag tänkte vara på plats vid sju så tyckte jag inte det behövdes inatt.

11
. ner till tvättstugan fort som fan (tur att jag sov med kläderna på). det gick som tur var att boka om tiden tio-tretton. dessutom fanns det tid så jag kunde boka med min tag samma tid också.

12.
inne i tvättstugan har den som tvättade tidiga tiden tack och lov inte blivit sur och slängt mina kläder på golvet utan lagt dem på vikbänken (tusen tack).

13.
så nu har jag äntligen tvättat klart allting. ska bara ner och hämta det torra nu.

vilken jävla karusell.
tack, kommunen - tack!

Kommentarer
Postat av: Stina

Jeez, vilket krångligt tvättsystem ni har! :)

Postat av: lotta

re: Stina:

Haha, det låter nog krångligare såhär än vad det egentligen är :P

2010-05-21 @ 18:42:12
URL: http://elvin.blogg.se/
Postat av: Bella

jag känner också fanochhansmoster!

2010-05-21 @ 21:51:24
Postat av: lotta

re: Bella:

Jaa, en extremt jobbig person.

2010-05-22 @ 13:21:10
URL: http://elvin.blogg.se/

lämna ett avtryck här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback